FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis26/05/2022

När får polisen kroppvisitera mig?

Om jag befinner mig i en allmän park med några bekanta och polisen säger att dem fått in samtal om att ett några röker hasch i parken, kan polisen då kräva legitimation av alla på plats och söka igenom deras person och/eller tillhörigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan jag inte ge något definitivt svar som gäller för alla situationer, utan det beror väldigt mycket på de omständigheter som gäller i det specifika fallet. Det jag beskriver i det följande bör tolkas som en slags generell översikt av vad polisen beaktar i den enskilda situationen och vad som krävs för att polisen lagligen ska få genomföra kroppsvisitationer/ID-kontroller.

När får polisen göra en kroppsvisitation?

Kroppsvisitation innebär en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt väskor, paket och annat som någon har med sig (28 kap. 11 § tredje stycket RB). Kroppsvisitationer får endast genomföras om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa (vilket det kan vid ringa narkotikabrott). Den som kroppsvisiteras måste vara skäligen misstänkt för detta brott (28 kap. 11 § första stycket).

Om det inte föreligger skälig misstanke måste det föreligga synnerlig anledning att anta att det genom en kroppsvisitation kommer att hittas föremål som kan beslagtas eller vara till nytta i en utredning. Det innebär att det krävs någon konkret omständighet som påtagligt visar att polisen har god anledning att anta att åtgärden kommer att leda till förväntat resultat. Denna regel bör exempelvis tillämpas i fall då en stöld förekommit i en lokal där polisen behöver kroppsvisitera flera i syfte att finna ett föremål som endast en person kan ha på sig. Alla i lokalen är inte skäligen misstänkta för brottet, men det anses då föreligga synnerlig anledning. Denna grund för kroppsvisitation används sällan och kommer förmodligen inte användas i sådana omständigheter som i din fråga.

När får polisen kräva att du legitimerar dig?

Det finns flera situationer då polisen kan kräva att du legitimerar dig, men den som blir gällande i det här fallet är skälig misstanke till brott (24 kap. 2 §). Om polisen misstänker att du har gjort dig skyldig till brott kan de kräva att du legitimerar dig och om du vägrar kan de kroppsvisitera dig för att försöka hitta ID-handlingar.

Vad är skälig misstanke vid narkotikabrott?

Som det framgår av ovan krävs det både för kroppsvisitation och ID-kontroll att du är skäligen misstänkt för brott. Så när är man skäligen misstänkt? Justitieombudsmannen (JO) har vid flera tillfällen uttalat att det, för att en person ska anses skäligen misstänkt för ett brott, krävs att det finns konkreta omständigheter som med viss styrka pekar på att den misstänkte har begått den gärning som misstanken avser. Omständigheterna måste alltså vara av det slaget att de ger upphov till en faktabaserad brottsmisstanke. Följden av detta är att det endast kan ges generella riktlinjer och att en bedömning måste göras från fall till fall. När det gäller just narkotikabrott kan man säga att de generella riktlinjerna som utarbetats särskilt tar fasta på:

  • Personen, är personen känd av polisen sedan tidigare för narkotikabrott?
  • Platsen, är det framför en “kvart” där missbrukare brukar samlas?
  • Påverkan, har personen typiska symptom såsom koncentrationssvårigheter, plock med händerna, blodsprängda ögon, pupillreaktioner vid olika ljusinfall, etc?
  • Annat beteende, har den misstänkte ett beteende som indikerar på narkotikamissbruk t.ex. stress, kroppsspråk eller undvikande?
  • Anonyma anmälningar, ska beaktas med försiktighet och är inte i sig tillräckligt för att nå upp till “skälig misstanke”.

Om två av dessa omständigheter föreligger anses “skälig misstanke” föreligga enligt riktlinjerna, men givetvis bör polisen inte vara alltför mekaniska i sitt arbete och göra lite mer undersökningar innan de genomför en kroppsvisitation. Annars skulle tidigare dömda missbrukare alltid kunna bli kroppsvisiterade så fort de uppehöll sig i närheten av en “kvart", vilket JO menat på inte är en acceptabel tolkning av lagen. Däremot, om polisen får en anmälan, åker till platsen och det sitter en berusad person med blodsprängda ögon får det anses föreligga sådana konkreta omständigheter att skälig misstanke kan anses föreligga.

I ditt scenario, att polisen blir tipsad av en anonym anmälare att du och dina bekanta röker hasch i parken, kräver att polisen gör lite mer efterforskningar innan de kroppsvisiterar er. Det måste föreligga någon konkret omständighet som talar för att ni faktiskt förbrukat narkotika, enbart att en anonym källa rapporterade att ni gjorde det räcker inte. Om ni uppfyller någon av omständigheterna ovan eller att det luktar hasch på platsen kan vara tillräcklig anledning för polisen att anta att ni faktiskt gjort er skyldiga till brott.

Sammanfattning

Polisen får endast göra en kroppsvisitation och kräva att du legitimerar dig om skälig misstanke föreligger. Huruvida det föreligger i det enskilda fallet går inte att svara på utan att veta de exakta omständigheterna, men det måste finnas konkreta omständigheter som ger upphov till en misstanke om att du har begått ett brott.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Joel EngströmRådgivare