FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis23/02/2022

När får polisen kräva identifikation, visiterna en person och söka igenom en bil?

Jag satt i min bil på en coop parkering och väntade på någon då polisen ställer sin bil bakom min. Dom ber mig visa id därefter får jag gå ur bilen där den ena visiterar mig och den andra söker igenom hela min bil utan någon misstanke eller tillåtelse. får dom göra så när man bara sitter och väntar i sin bil?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör vilka befogenheter som polisen har angående identifikation, visitering av personer och möjligheten att söka igenom bilar aktualiserar ett flertal bestämmelser. Utan att veta mer sakomständigheter är det svårt att uttala sig om ditt enskilda fall men jag ska nämna de mest centrala bestämmelserna som finns och förhoppningsvis så kan du få stöd av detta.

I vilka situationer har polisen rätt att kräva identifikation?

Det finns primärt fyra situationer som polisen kan kräva legitimation:

1. Vid skälig misstanke om brott enligt 24 kap. 2 § Rättegångsbalken.
2. Vid inresekontroll enligt 9 kap. 2 § Utlänningslagen.
3. När man kör ett fordon som kräver behörighet enligt 3 kap. 15 § Körkortslagen.
4. Det som kallas polisiering enligt 14 § Polislagen.

Eftersom du satt i en bil så skulle jag anta att polisen har krävt identifikation med stöd av punkt nummer tre, angående kontroll av körkort för fordon som kräver behörighet.

I vilka situationer har polisen rätt att kroppsvisitera?

Med kroppsvisitation avses undersökning av kläder och annat som en person bär på sig, samt av väskor, paket och andra föremål som en person har med sig.

Enligt grundlagen så är svenska medborgare och andra som vistas i Sverige skyddade mot påtvingande kroppsliga ingrepp så som kroppsvisitation, därmed så krävs det att det är föreskrivit i lag när detta får ske (2 kap. 6 § Regeringsformen). Lagarna som blir aktuella i ditt fall är primärt Polislagen (PL) & Rättegångsbalken (RB).

Polislagen

Det första fallet som visitation får ske i är när polisen har gripit, omhändertagit eller avlägsnat en person och det sker i anslutning till ingripandet. Visitering görs primärt av säkerhetsskäl för att söka efter vapen eller andra farliga föremål. Visitering kan även i detta skede ske för att fastställa identifikation (19 § 1 stycket PL).

Utöver detta så kan även kroppsvisitering ske i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv och hälsa, eller föremål som är ägnade att användas som hjälpmedel att orsaka skada på egendom och att det finns anledning att tro att personen bär ett sådant föremål med sig (19 § 2 stycket PL).

Slutligen så finns det även en möjlighet för polisen att kroppsvisitera om det finns särskilda skäl att anta att det finns en risk att något brott, som innebär allvarlig fara för liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom, kommer att förövas på en viss plats, får en polisman i syfte att avvärja brottet eller bereda skydd mot detta, i anslutning till denna plats visitera personer som finns på platsen (23 § PL).

Rättegångsbalken

Slutligen så finns det en möjlighet för polisen att visitera om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Kroppsvisitation får ske på den som skäligen misstänks för brottet. Visitationen görs för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet. Även en annan person som inte är misstänkt för brottet får visiteras om det finns synnerlig anledning att finna sådana föremål som tidigare nämnt (28 kap. 11 § RB).

I vilka situationer har polisen rätt att söka igenom en bil?

Rättegångsbalken

En bil räknas enligt lagen som ett slutet utrymme som huvudregel och därmed så krävs det som utgångspunkt att en husrannsakan finns för att söka igenom en bil (28 kap. 1 § RB). För en husrannsakan ska kunna tillåtas så krävs det att en av två situationer föreligger:

1. Att det finns anledning att anta att ett brott har begåtts.
2. Att det sker för att utröna omständigheter som kan ha betydelse för utredning av brott eller förverkande av brottslig verksamhet.

Polislagen

Polisen har även möjlighet i vissa situationer att söka igenom en bil på eget bevåg, dvs utan förordnande av en husrannsakan (20a § PL). En polisman får genomsöka ett fordon eller en båt i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förverkas enligt 36 kap. 3 § Brottsbalken.

Vad som kan vara bra att känna till är att polisens ingripande ska enligt lag vara proportionerligt och inte vara mer ingående än vad som behövs (8 § PL).

Jag skulle slutligen vilja tipsa om att du kan göra en JO-anmälan om du skulle anse att polisen inte har agerat på ett sådant sätt som är föreskrivet enligt lag. JOs hemsida hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare