FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis19/12/2021

När får polisen be om legitimation?

Hej!

Stod och tvättade min bil hos ett företag.

Plötsligt dök 2 civil poliser upp och bad om legitimation, körkort. Jag frågade varför då jag just nu tvättade bilen.

Den ena svarade att det var pga min support t-shirt och dom ville veta om jag var kriminell.

Får polisen göra så?

Tack!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har blivit tillfrågad av polis att legitimera dig då det fanns misstankar om att du kunde ha begått brott, på grund av tröjan du bar på allmän plats.

Ingen allmän skyldighet att legitimera sig

Först och främst kan nämnas att det inte finns någon allmän skyldighet att du som privatperson ska behöva legitimera dig, bara för att du står och tankar din bil och har på dig en viss t-shirt.

Du är skyldig att legitimera dig om brottsmisstanke finns

Det finns dock en skyldighet att legitimera sig om en polis finner att det finns en särskilt anledning att anta att en person antingen är efterspanad eller efterlyst. För att skyldigheten att legitimera sig ska gälla behöver det även finnas en särskild anledning att anta att det begångna brottet ska kunna leda till ett fängelsestraff (14 § polislagen). Således ska det alltså röra sig om grov brottslighet och det ska finnas en brottsmisstanke.

Det är svårt att göra en bedömning om polisen har gjort rätt eller fel i situationen du beskriver, eftersom det inte framgår vilka eventuella handlingar som du ska vara misstänkt för. Om det skulle kunna finnas en särskild anledning att anta att du, på grund av att du hade på dig den aktuella tröjan, skulle kunna vara en person som polisen söker efter, så har polisen agerat korrekt. Om polisen inte har haft en sådan anledning att anta att du begått ett brott, utan exempelvis bett dig legitimera dig för att provocera, så har polisen agerat felaktigt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare