FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/08/2022

När får man göra en polisanmälan och får man anmäla utan anledning?

Får skolan polisanmäla elev utan anledning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Förundersökning och eventuell nedläggning

När en polisanmälan har upprättats sker en bedömning gällande om det föreligger skäl att tro att ett brott har inträffat. Dessutom inleds eventuellt en förundersökning. Det finns fall då en förundersökning läggs ner. Detta sker till exempel när brott inte går att bevisa.

Falsk angivelse

Falsk angivelse kan föreligga i två situationer (15 kap. 6 § brottsbalken).

  1. Den som anger en oskyldig till åtal med uppsåt (dvs avsikt) att denne ska bli fälld till ansvar, döms till falsk angivelse.
  2. Även om den som anger en person endast hade skälig anledning att tro att den angivna var oskyldig, kan denne ändå dömas till falsk angivelse.

Sammanfattning

På din fråga låter det som att du är av uppfattningen att du är oskyldig, och i sådana fall kommer utredningen med största chans att läggas ner. Om kriterierna i brottsbalken som nämnts ovan är uppfyllda, rör det sig med största sannolikhet om falsk angivelse. I sådana fall får skolan inte polisanmäla dig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare