FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/01/2018

När en förälder vägrar dela på fritidsavgiften för barnet.

Om barnens pappa vägrar betala hälften av fritidsavgiften på ca 1400 kr hur gör jag då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Bor barnet hos dig på heltid så ska barnets utgifter räknas in i det underhåll som barnets far betalar till dig, räkningen ska efter överenskommelse finnas med i utgiftsberäkningen. Dock är det du som ansvarar för att räkningen blir betald om den är ställd till dig.

Bor barnet varannan vecka hos er föräldrar så ber du kommunen skicka ut delad räkning så behöver du inte ansvara över den halva räkning som sänds direkt till barnets andra förälder.

Du får gärna återkomma i ärendet om du inte riktigt fick svar på din fråga.

Vänlig hälsning

Jennie NilssonRådgivare