När delas arvet ut?

Min o min systers pappa gick bort i september. Hemmet har vi delat upp o Varit överrens. Va hyres lägenhet. Bouppteckning klar och godkänd. Vi har skrivit på arvsskiftet o den borde vara hos dom idag 26/11 Hur lång tid tar det innan vi har arvet på våra konton.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr finns det inget lag som reglar när arvet senast ska delas ut. Dock kan man genom att titta på de vanliga handläggningstiderna för att få fram ett ungefärligt tidspann när arvet ska delas ut.

Handläggningstider
Som du nämner i din fråga är bouppteckningen klar och godkänd av alla inblandande parter. Det är själv dödsbodelägarnas ansvar att bouppteckningen ska förrättas inom tre månader från dödsfallet. Därefter ska bouppteckningen lämnas in till Skatteverket inom en månad från bouppteckningen genomfördes.

Skatteverket
Skatteverket kontrollerar så att bouppteckningen uppfyller de formkrav samt att förrättningen gått till i enlighet med Äktenskapsbalkens regleringar (ÄB 20 kap 9§ 3st). Uppfyller bouppteckningen samtliga formkrav ska den godkännas och registeras (ÄB 20 kap 9§ 2st). Vanligtvis är handläggningstiden hos Skatteverket 7-30 dagar, men kan variera. Mitt råd till dig är att kontakta Skatteverket och helt eneklt fråga dom när ärendet kommer behandlas, kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare