FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/03/2021

När börjar tiden löpa för pricken i belastningsregistret när man har fått böter?

När börjar en "prick" i belastningsregistret att "räknas" från brottsdagen, eller när man fått hem böterna? ( fick mina böter 2år efter själva händelsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer vi använda oss av lagen om belastningsregister.

Jag tolkar din fråga som att du genom en dom, ett beslut, ett strafföreläggande eller ett föreläggande av ordningsbot har blivit ålagd att betala böter. Dessa uppgifter ska därmed införas i belastningsregistret (3 § första punkten).

Uppgifter om böter som registrerats i registret kommer att finnas kvar i 5 år. Denna tiden räknas från det att beslutet om böter tagits genom antingen en dom, ett beslut, ett godkännande av strafföreläggandet eller ett förläggande av ordningsbot (17 § punkt 9).

För att besvara din fråga:
Pricken i belastningsregistret kommer att försvinna efter 5 år. Denna tid räknas dock varken från brottsdagen eller från den dag då du fick hem böterna. Istället räknas det från den dag då beslutet om att ålägga dig med böter tagits.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare