FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/02/2022

När börjar tiden för gallring av uppgifter i belastningsregistret att löpa om jag blivit villkorligt frigiven?

Hur länge finns jag kvar i belastningsregistet? Fick ett straff på 7 år. Blev villkorligt frigiven efter 2/3 delar. Men räknas tiden efter att vilkorlig frigivning är slut eller efter att jag kom ut efter 2/3? Och hur vet jag med säkerhet att detta verkligen tas bort från belastningsregistret efter föreskriven tid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om belastningsregister.

Ett fängelsestraff tas bort från belastningsregistret tio år efter frigivningen (17 § första stycket första punkten lag om belastningsregister). Tiden för gallring av uppgiften i belastningsregistret börjar alltså att löpa från den dagen du släpptes, det vill säga vid den villkorliga frigivningen efter att två tredjedelar att ditt straff hade avtjänats. Enskilda personer har också rätt att begära ut ett registerutdrag för att ta del av uppgifter om sig själv (9 § lag om belastningsregister).

Sammanfattningsvis kommer uppgiften tas bort från ditt belastningsregister tio år efter att du blev frigiven och du kan alltså själv begära ut ett utdrag ur ditt belastningsregister för att kontrollera det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare