FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/10/2020

När börjar preskriptionstiden räknas?

Hej!

För ett litet tag sen hjälpte ni mig med en fråga , och jag var super nöjd men nu börjar mina tankar fly iväg lite grann och kom på en ny grej.

Jag frågade om ett bedrägeri samt stöld brott som jag är misstänkt för. Brottet jag är misstänkt för ska ha skett för 4 år sedan , alltså 2016 under sommaren , och jag vet att det är en Preskriptionstid på fem år, jag va på förhör nu I Juni , alltså för sex månader sen och inte hört något sen dess. Så mina fråga är , har det gått fem år så att dom inte kan åtala mig direkt vi är inne i 2021 eller har det gått fem år sommaren 2021 ( eftersom att brottet skedde under sommaren 2016 ) ? Snälla hjälp för dessa två månader som är kvar ger mig panik och jag sitter bara och väntar på att höra något .. mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline igen!

Precis som du skriver är preskriptionstiden fem år för brotten bedrägeri och stöld (35 kap. 1 § BrB). Utgångspunkten är att preskriptionstiden börjar räknas från den dag då brottet begicks (35 kap. 4 § första stycket BrB). För din del innebär alltså detta att åklagaren kan väcka åtal ända fram till sommaren år 2021.

Om du undrar över något mer eller om någonting fortfarande känns oklart är du mycket välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare