FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/01/2022

När börjar gallringstiden för uppgifter i belastningsregistret löpa när hovrätten fastställde tingsrättens fällande dom?

Hej,

Blev dömd till våldtäkt med påföljd skyddstillsyn 2017. Om jag förstår polisens hemsida rätt så kommer denna dom att finnas kvar och gallras ur belastningsregistret om 10 år från fällande dom?

Överklagade domen som blev fastställd av hovrätten några månader senare. Men det är väll fortfarande datumet från tingsrätten som gäller?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lagen om belastningsregister (LBR).

Uppgifter i belastningsregistret

Belastningsregistret ska bland annat innehålla uppgifter om den som har fått en påföljd för brott genom en dom (LBR 3 §). Uppgifterna ska föras in i belastningsregistret när domen har meddelats.

Därmed ska uppgifterna om dig och brottet som du har begått föras in i belastningsregistret när tingsrättsdomen meddelades, och innan domen har vunnit laga kraft. Genom att du överklagade tingsrättsdomen meddelar hovrätten en ny dom. Hovrättens dom som fastställde tingsrättens dom, ska därmed också föras in i belastningsregistret.

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

Det är påföljden som avgör hur länge uppgifterna om brottet finns kvar i belastningsregistret. Eftersom du har fått påföljden skyddstillsyn kommer uppgifterna om dig och brottet som du har begått finnas kvar i belastningsregistret i tio år (LBR 17 § fjärde punkten). Du har alltså förstått polisens hemsida rätt. Det ska däremot poängteras att om du var under 18 år vid tidpunkten när våldtäkten begicks, gallras uppgifterna om brottet efter fem år från när domen meddelades.

En dom syns som sagt i belastningsregistret även innan den har vunnit laga kraft. En uppgift i belastningsregistret ska därmed gallras om överrätten genom dom har frikänt personen för den åtalade gärningen (LBR 16 § första punkten). I ditt fall har hovrätten fastställt tingsrättens dom och hovrätten har beslutat om en påföljd för brott. Detta innebär att en uppgift om hovrättens dom kommer att föras in i belastningsregistret. Det görs alltså en ny anteckning i ditt belastningsregister genom att hovrätten meddelar en dom. Tiden för gallringen börjar löpa från det datum då den senaste domen meddelades, vilket var hovrättens dom som meddelades några månader efter tingsrättsdomen (LBR 18 §). En uppgift får dock som högst finnas kvar i belastningsregistret i 20 år.

Sammanfattning

Eftersom du fick påföljden skyddstillsyn kommer uppgifterna om dig och brottet som du har begått finnas kvar i belastningsregistret i tio år. Gallringstiden börjar löpa från det datum då hovrätten meddelade sin dom och inte från det datum då tingsrätten meddelade dom. Detta eftersom det har förts in nya uppgifter i belastningsregistret när hovrätten meddelade sin dom och gallringstiden räknas om från den senaste anteckningen i belastningsregistret.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare