När börjar betänketiden och när börjar skilsmässan gälla?

När börjar skillsmässan gälla?

Om papprena är inskickade och prövotid gäller, så måste man ju efter 6 månader bekräfta skillsmässan. Vilket datum gäller? Det första eller andra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vilket datum löper betänketiden från?
Vilket exakt datum betänketiden börjar gälla ifrån beror på hur ansökningen gick till, detta kan du se i 5 kap. 3 § ÄktB.
1) Har ni gemensamt skickat in ansökan om äktenskapsskillnad gäller det datum då ansökan inkom till domstol. 2)Var det enbart den ena maken som ansökte om äktenskapsskillnad räknas betänketiden från den dagen då den andra maken delgavs yrkandet.
Detta innebär att er prövotid/betänketid löper från det datum som passar in på er situation och 6 månader framåt.

När börjar skilsmässan gälla?
Enligt 5 kap. 3 § ÄktB måste någon av makarna efter betänketiden yrka att ansökan ska fullföljas. Om någon av makarna gör ett sådant yrkande kan dom på äktenskapsskillnad meddelas. Vilket innebär att det är först då som skilsmässan börjar gälla. Observera att man måste framställa yrkande inom ett år från betänketidens början.

Jag hoppas att det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare