FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/10/2018

När barnbarn träder in som bröstarvinge

Arvsrätt? Jag har en dotter och en son som är avliden. Han i sin tur har ett barn. Om jag dör går hälften till min dotter och hälften till hans barn? Alltså träder hon in som arvtagare i hans ställe? Min dotter har ju 3 barn med men dottern är ju i livet. Kan jag testamentera det mesta till min dotter och sen dela lika mellan alla barnbarn i stället inkl min son barn? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). För att besvara dina frågor kommer jag inleda med att förklara hur arvet fördelas om du inte skriver ett testamente, det vill säga hur den så kallade legala arvsordningen ser ut. Därefter kommer jag förklara förutsättningarna för att testamentera så som du vill.

Fördelningen om det inte finns ett testamente

Till att börja med utgår jag från att du inte är gift. Om du är gift ärver nämligen den du är gift med framför gemensamma barn (3 kap. 1 ÄB). Huvudregeln är att barnen ska dela lika på arvet. Eftersom din son är avliden ska hans barn få hans del av arvet (2 kap. 1 § ÄB). Det är alltså ditt barnbarn som träder i din sons ställe som arvtagare, och inte din dotter. Om du exempelvis efterlämnar 1 miljon kommer din dotter ärva 500 000 kr och ditt barnbarn efter din son 500 000 kr eftersom båda räknas som bröstarvingar.

Om du testamenterar

Laglottsskyddet

Om jag förstår dig rätt vill du testamentera det mesta till din dotter och låta alla barnbarnen få lika mycket var. Du har rätt att testamentera bort hälften av dina tillgångar så som du vill, andra hälften har din dotter och din sons barn rätt att dela lika på. Det är deras skyddade laglott som inte får testamenteras bort (7 kap. 1 § ÄB). Med utgångspunkten att du efterlämnar 1 miljon som i exemplet ovan kommer din dotter och din sons barn ha rätt till åtminstone ¼ var (250 000 kr) oavsett vad du skriver i ditt testamente.

Din disponibla kvot

Den andra halvan av tillgångarna får du testamentera så som du vill eftersom det är din så kallade disponibla kvot. Eftersom din dotter har tre barn kommer deras eventuellt testamenterade arv inte kunna uppgå till lika mycket som din sons barn får ärva som minst (1/4) eftersom han är bröstarvinge. Alla barnbarn kommer därför inte kunna få lika stort arv.

Du kan testamentera en del eller hela din disponibla kvot (1/2 av dina tillgångar) till din dotters tre barn, eller så kan du testamentera allt till din dotter, alternativt att du testamenterar lite till dotterns tre barn och resten till din dotter. Om du testamenterar allt till din dotter så kan du ju tänka att din dotters barn ändå kommer få ta del av hennes arv i framtiden (2 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis delar din dotter och din sons barn på ditt arv om du inte skriver ett testamente. Om du skriver ett testamente kommer de ändå att få åtminstone ¼ var av arvet. Din disponibla kvot (1/2 av dina tillgångar) får du testamentera så som du vill.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare