När avräknas förskott på arv till ensam arvtagare?

Min far har en hel del pengar i en obligationsfond som han kommer lämna efter sig den dagen han går vidare.

Till saken hör att jag har fått pengar varje månad olika belopp under min livstid allt ifrån 500kr till 90.000 beroende på situation. Han var en snäll man som hjälpte till där det behövdes.

Jag är hans enda barn men jag har en styvmor som han är gift med (inte min mamma)

Nu funderar jag på om allt detta jag fått genom åren kan räknas som förskott på arv ? Och att jag inte får något när han dör, trots att jag är ensam bröstarvinge.

Det ska även finnas ett äktenskaps förord mellan min far och min styvmor. Dock så äger hon halva bostadsrätten dom bor i.

Hur fungerar reglerna i detta fall då det endast finns en arvinge och en ingift fru (inga gemensamma barn) men med äktenskaps förord ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller avseende förskott på arv då enbart en arvtagare finns?

Förskott på arv regleras i 6 kap. ärvdabalken (ÄB). Regeln nämner att vad arvtagare fått av arvlåtaren medan denne var i livet som huvudregel ska avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren (6 kap. 1 § ÄB). Regel är således tillämplig även om enbart en arvtagare finns, vilket främst har praktisk betydelse för beräkning av laglott då testamente föreligger (se 7 kap. ÄB om laglott). Avräkning sker dock inte om annat har föreskrivits eller om omständigheterna ger grund för att anta att det inte var arvlåtarens avsikt (6 kap. 1 § ÄB).

Vad gäller angående äktenskapsförord?

Även om det finns ett äktenskapsförord råder ett så kallat typtvång som begränsar detta till att enbart kunna reglera makarnas egendoms karaktär såsom giftorättsgods respektive enskild egendom (se 7 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB). Innebörden av ett äktenskap är att makar genom egendomskaraktärisering kan påverka vilken egendom som ingår respektive undanhålls från bodelning (jfr 10 kap. 1 § ÄktB). Successionen kan inte ordnas genom ett äktenskapsförord på motsvarande vis som sker genom ett testamente. Formkravet, det vill säga de krav som ställs för handlingens giltighet, är högre för testamente än för äktenskapsförord (jämför 7 kap. 3 § ÄktB (äktenskapsförord) med 10 kap. 1 § ÄB (testamente)).

Vad som sammanfattningsvis gäller i ditt fall:

Att din far och styvmor har ett äktenskapsförord hindrar inte att du ärver samtlig kvarlåtenskap såtillvida att din far inte även har upprättat ett testamente. Makar ärver inte varandra och särkullbarn såsom du ärver sin förälder direkt vid förälderns död (jfr 3 kap. 1 § ÄB). Vid din fars eventuella död utgör kvarlåtenskapen (det du ärver) den egendom som tillföll din fars sida vid bodelning med anledning av dödsfallet. Ett äktenskapsförord kan genom att reglera bodelningen på detta vis indirekt påverka storleken av arvet.

I det fall att det även finns ett testamente som inskränker din laglott kommer de pengar du har erhållit i förskott att avräknas. Laglotten utgör hälften av arvslotten och i ditt fall totalt hälften av samtlig kvarlåtenskap (7 kap. 1 § ÄB). Om du har erhållit mer i förskott än vad du är berättigad genom laglotten blir du inte återbetalningsskyldig. Undantag härför råder om återbetalningsskyldighet uttryckligen angavs av din far vid förskottsmottagandet (6 kap 4 § ÄB).

Hoppas du fick din fråga besvarad!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare