FrågaPROCESSRÄTTVittna20/11/2021

När är man skyldig att kontakta polisen om att lämna vittnesmål?

Hej! Jag bevittnade en pågående misshandel mellan två personer och gick och hämtade polisen som stod runt hörnet. De gick emellan och tog båda parter till sidan, då valde jag att lämna platsen och undrar nu om jag har skyldighet att kontakta polisen för att lämna uppgifter alternativt vittnesmål.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättegångsbalken (1942:740) (RB) kommer användas till stöd för besvarandet av din fråga.

Du är vittne till händelsen eftersom du har sett någon begå ett brott, har gjort iakttagelser vid ett brottstillfälle och har gjort iakttagelser om gärningsmannens, eller offrets beteenden. I Sverige finns en vittnesplikt. Denna innebär att huvudregeln är att alla människor är skyldiga att vittna (36 kap. 1 § RB).

Eftersom du har information som kan ha betydelse för att utreda brottet rekommenderar jag dig att höra av dig till polisen, om de inte har tagit dina uppgifter. Då kan polisen ta ett beslut om du behöver vittna eller inte.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare