FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/01/2022

När är det möjligt att ansöka om tillträdesförbud till butik?

Jag jobbar i en ica maxi-butik och vi har ett gäng unga killar som säkert kommer in varje dag och ibland kan det röra sig om ett par gånger per kväll och det är ganska uppenbart att de kommer in för att snatta vilket man kan se på deras beteende och rörelsemönster i butiken och en av dem har vid ett tidigare tillfälle stulit ett par hörlurar. Varje gång detta sker så ringer de som sitter i kassan oss som jobbar ute i butiken och vi får hålla koll men vi kan ju inte hålla 100 % koll. Trots att de vet att vi vet att de har snattat tidigare och att de är iakttagna så verkar de inte bry sig utan det verkar vara någon sjuk lek för dem. Jag har läst att det finns en lag sedan 1 mars i år som gör att man kan portförbjuda återkommande snattare och jag undrar om den inte går att använda sig av i detta fallet för våra chefer är medvetna om denna situationen men inget verkar hända? Personligen har jag tröttnat på att detta hela tiden håller på för detta bidrar till en jobbig arbetsmiljö och tar så mycket energi och tid från en.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta om det är möjligt att belägga återkommande snattare med tillträdesförbud till en viss butik. Regler om sådana tillträdesförbud finns i lag (2021:34) om tillträdesförbud till butik. Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Tillträdesförbud till butik

Den 1 mars 2021 trädde en lag i kraft vilken möjliggör för butiksinnehavare att, hos åklagare, begära att en viss person beläggs med tillträdesförbud till en viss butik (1 § lag (2021:34) om tillträdesförbud till butik).

För att ett tillträdesförbud ska kunna meddelas krävs det att personen i fråga är över 15 år och att det, på grund av särskilda omständigheter, finns risk för att personen kommer att begå brott i butiken eller allvarligt trakassera någon som befinner sig där (1-2 §§ lag (2021:34) om tillträdesförbud till butik). De brott som framförallt avses är diverse tillgreppsbrott (så som ringa stöld), skadegörelse eller ofredande av personal eller kunder (prop. 2020/21:52, s.100).

När man bedömer huruvida en sådan risk föreligger i det aktuella fallet ska särskilt beaktas om personen tidigare har begått brott i eller i anslutning till butiken (2 § första stycket andra meningen lag (2021:34) om tillträdesförbud till butik). I det fall en person tidigare, exempelvis, har stulit från butiken ska således hänsyn tas till detta. Av betydelse kommer även vara karaktären av det tidigare brottet, huruvida det rör sig om ett enstaka brott eller flera gärningar osv. (prop 2020/212:52. s.101). Att personen i fråga har begått brott tidigare är dock inte ett krav för att tillträdesförbud ska utfärdas. Däremot ska det endast utfärdas i undantagsfall om något sådant inte har förekommit tidigare (prop 2020/212:52. s.101). Observera dock att brott som personen i fråga har begått innan femton års ålder inte får beaktas. Observera vidare att tillträdesförbud endast kan komma i fråga om syftet med tillträdesförbudet inte kan tillgodoses med mindre ingripande åtgärder och om skälen för tillträdesförbudet står i proportion till det intrång som detta innebär för den enskilde (2 § andra och tredje styckena lag (2021:34) om tillträdesförbud till butik).

Beslut huruvida tillträdesförbud ska utfärdas fattas av åklagaren och förutsätter att en skriftlig ansökan har gjorts av en företrädare för den aktuella butiken alternativt av polisen (6-7 §§ lag (2021:34) om tillträdesförbud till butik).

Vad som gäller i ditt fall

För att det ska bli aktuellt med ett tillträdesförbud måste ni, således, först göra en ansökan om sådant till åklagaren. Denna ska sedan göra en bedömning av den risk som, i det enskilda fallet, föreligger för att brott eller allvarliga trakasserier ska begås. I denna bedömning kommer tidigare beteende att iakttas, där innefattat tidigare begångna brott i butiken. Huruvida ett tillträdesförbud faktiskt kommer att åläggas någon part är dock svårt att sia om då det beror på omständigheterna i det enskilda fallet (och vad åklagaren väljer att fästa vikt vid). Med tanke på att det tidigare har förekommit stölder är det, emellertid, inte otänkbart att de personer som är ansvariga för dessa kommer att beläggas med tillträdesförbud.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. I den mån du vill ha mer information rörande reglerna om tillträdesförbud till butik så kan du även läsa vidare på åklagarmyndighetens hemsida.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare