FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2018

Namnbyte utan faderns samtycke?

Hej jag är skild sedan 2005 jag vill nu ändra mitt o mitt barns efternamn till mitt flicknamn. Min son fyller 15 år i år och har ingen kontakt med sin far vill ej heller ha det. Jag har ensam vårdnad. Kan jag göra ett namnbyte på honom utan att ha någon kontakt med far?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Namnbyte regleras i namnlagen

Det är tillåtet att byta från det namn man blev tilldelad vid födseln (5 § namnlagen). Huvudregeln är dock att om ett barn ska genomgå ett namnbyte så krävs samtycke från båda föräldrarna (6 § namnlagen). Ett undantag från huvudregeln finns dock. En domstol kan, om det anses vara förenligt med barnets bästa, godkänna ett namnbyte utan att båda föräldrarna har givit sitt samtycke.

Vad som anses vara barnets bästa varierar från fall till fall och en bedömning görs i varje enskilt fall. Ett exempel på vad domstolen kan beakta vid bedömningen av om namnbytet är förenligt med barnets bästa är dock att barnet som utgångspunkt bör ha samma namn som den förälder som han eller hon växer upp med. Detta talar för att domstolen skulle godkänna ditt barns namnbyte utan hans fars samtycke. Domstolen tar även hänsyn till om barnet själv även vill byta namn. Om din son vill byta namn talar alltså detta också för att domstolen kommer anse det vara förenligt med hans bästa. (NJA 1990 s. 565)

Sammanfattningsvis

Huvudregeln är att båda föräldrarna samtycke krävs men om en domstol anser det vara förenligt med barnets bästa att ett namnbyte godkänns, krävs inte samtycke. Vad som anses vara barnets bästa varierar från fall till fall. Ovan har jag dock nämnt två omständigheter som talar för att domstolen kan komma att godkänna namnbytet i erat fall utan att faderns samtycke ges.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare