Namnbyte påverkan på testamente

Hej!

Jag har bytt mitt förnamn som gäller fr 25/1 2021. Har skrivit testamente 2016. Måste jag skriva testamentet på nytt med det nya förnamnet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring testamente finns i Ärvdabalken (ÄB).

Det finns inga krav på att ett nytt testamente måste upprättas vid namnbyte. Det krävs inte heller att det befintliga testamentet ändras. Namnbytet påverkar alltså inte testamentets giltighet.

Om testamentet inte redan innehåller ditt personnummer, kan jag dock rekommendera att lägga till det på ditt befintliga testamente. Det är som sagt inget krav, men kan göras för att reda ut eventuella oklarheter som kan uppkomma på grund av namnbytet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare