FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2018

Muntligt avtal angående hund

Hej! Jag och mitt ex köpte en hund för gemensamma pengar. Jag står på köpeskontraktet, på jordbruksverket och betalar försäkring. Om vi skulle gå skilda vägar kom vi överrens om att jag skulle ta honom. Detta muntligt. Nu påstår han att detta aldrig är sagt och jag vet inte hur jag ska gå vidare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hade fallet varit sådant att en bodelning varit aktuell hade detta kunnat tagits med i besvarandet av denna fråga. Men då jag inte har någon större kännedom om bakgrundsförhållanden så kommer jag i besvarandet av frågan utgå ifrån lagen om samäganderätt då ni köpt hunden för gemensamma pengar.

En hund räknas, i rättsligt sammanhang, som lös egendom. Av samäganderättslagens 1 § följer att samäganderätten till lös egendom fördelas lika mellan er om inte ett annat förhållande kan påvisas. Dvs utgångspunkten är att ni äger halva hunden var om ni inte kan visa på annat.

Ni har rätt att avtala om hur ni vill att hunden ska överlåtas vid en separation, men för det fall att ni ej kan komma överens och det inte heller finns bevis för avtalets existens kan det vara svårt att påvisa att det förhållit sig på så sätt som du säger.
Muntliga avtal föranleder ofta bevissvårigheter. För giltighet krävs att det är möjligt att i efterhand bevisa att de båda parternas avsikter i det man kom överens om överensstämde vid den påstådda tidpunkten för överenskommelsen.

För att utreda frågan kan ni väcka talan i tingsrätten, skulle detta göras talar det till din fördel att du står som ägare. Skulle det åberopas att inget avtal är gällande behöver ju ditt ex kunna visa på att samäganderätt förelegat, även här talar det till din fördel att du står som både ägare och försäkringstagare.

Svårt att ge ett tydligt svar men jag hoppas att detta hjälper dig!

Lawline RådgivareRådgivare