FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/10/2020

Mor- och farföräldrars rätt till umgänge med barnbarn

Hej!

Vår son ligger i tvist med sin x-fru vad gäller deras gemensamma barn. Ärendet har gått till Tingsrätten och i väntan på ev utredning/förundersökning får han inte träffa barnen. Min fråga är om vi som farmor och farfar har någon rätt att träffa våra barnbarn? Vår fd svärdotter säger att ev kan vi träffa dem hemma hos henne men vi får inte vara ensamma med dem och göra något kul tillsammans. Har vi rätt att vara med dem utan att mamman är med? Vad gäller? Vi saknar barnen så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 15 a§ st. 2 Föräldrabalken (FB) får rätten på talan av socialnämnden, besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan ska föras ska socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.

Ni skulle således med socialnämndens hjälp kunna ange att ni önskar få en egen umgängesrätt med era barnbarn.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare