Möjligheten att uppställa villkor i testamente om att arv ska vara enskild egendom

Vi vill skriva ett testamente (vi är gifta) som gör att vår (enda dotter) ärver även vår förmögenhet även om Hon skulle skilja sig i framtiden- hur gör vi?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör arvs- och testamentsrätt samt äktenskapsrätt, mitt svar är därför baserat på ärvdabalken och äktenskapsbalken.

Enskild egendom ingår inte i en eventuell bodelning

Vid en eventuell skilsmässa sker en bodelning som innebär att makarnas egendom delas upp mellan dem. I bodelningen ingår dock bara giftorättsgodset (10 kap. 1 § äktenskapsbalken) och inte sådan egendom som är enskild egendom enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Du kan uppställa villkor om att arvet ska vara enskild egendom

För att din dotters arv ska förbli hennes och inte ingå i en eventuell bodelning så måste du i testamentet uppställa ett villkor om att arvet ska göras till enskild egendom (7 kap. 2 § punkt 3 äktenskapsbalken). Det är alltså fullt möjligt för dig att ställa ett krav på att arvet ska hållas utanför giftorättsgodset och därmed utanför bodelningen.

Upprättandet av testamentet

För att testamentet ska bli giltigt så måste du upprätta det enligt gällande formkrav. Mer om detta kan du läsa i ärvdabalkens tionde kapitel.

Om du behöver hjälp med att upprätta testamentet, eller om du vill få annan juridisk hjälp så är du välkommen att boka en tid med en av våra jurister på vår hemsida.

Med vänlig hälsning,

Mina JenabpourRådgivare