FrågaARKIVÖvrigt16/01/2018

Möjlighet till försäljning av fastighet då samägande föreligger

hej,

tre syskon äger efter arv 1/3 var av ett fritidshus. 2 vill sälja men inte den tredje. Samtidigt ligger i nära framtid en större investering pga VA och friköp av tomt mm som dessa två syskon inte vill medverka i. För att ett av syskonen ska kunna gå vidare med försäljning via mäklare krävs väl en fullmakt av alla delägare. Vad gör man för att tvinga fram en försäljning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då flera personer äger en fastighet föreligger samäganderätt enligt 1 § samäganderättslagen. För att beslut ska tas kring denna fastighet krävs som huvudregel allas samtycke, för att två ska kunna sälja sina delar krävs alltså att alla går med på detta. Detta följer av 2 § samäganderättslagen.

Bäst är naturligtvis att ni kommer överens om vad som ska ske med fastigheten då detta alltid är enklast. Om det inte är möjligt att komma överens har man som ägare rätt att ansöka hos tingsrätt om offentlig auktion, alltså ansöka om att fastigheten ska säljas. Detta enligt 6 § samäganderättslagen. En ägare kan i regel inte motsätta sig ansökan, det finns dock undantag om särskilda skäl föreligger.

Fattar tingsrätten ett beslut om försäljning tilldelas en god man som har i uppdrag att förvalta fastigheten, sälja den och dela köpeskillingen lika mellan delägarna. Man har som ägare rätt att komma med ett minimipris för vad man vill ha för fastigheten. Ansökan görs hos tingsrätt där fastigheten finns, lättast är att gå in på denna tingsrätts hemsida.

Viktigt att tänka på om man väljer att ansöka om offentlig auktion är att det dels föreligger en ansökningsavgift, dels att ägarna tillsammans får stå för alla kostnader som uppstår vid förvaltningen vid försäljning.

Hoppas att detta svar hjälpte dig. :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare