Möjlighet att överklaga vid körkortsingripande

Hej Jag körde 52 kmh på 30 väg och blev stoppad och dom tog mitt körkort. och jag undrar vart man vänder sig om man vill ha till baka det då jag har 5 mil till jobbet och bor på landet där det går buss 12 gånger om dagen och jag jobbar skift så det passar inta alls mad bussar på någotsätt, samt att jag har min son på nästan 3 år som går på dagis. Vart vänder jag mig? Sedan har jag inte nån varning innan hos polisen.

Lawline svarar

Hej! I 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488, KörkortsL) anges grunderna för återkallelse av körkort. Någon av dessa måste föreligga för ett sådant ingripande. Enligt 7 kap. 2 § 1 st. 7 p. KörkortsL beslutar Transportstyrelsen om detta. Du kan enligt 8 kap. 1 § 1 st. 1 p. KörkortsL överklaga Transportstyrelsens beslut till allmän förvaltningsdomstol, det vill säga i detta fall till den förvaltningsrätt inom vars domkrets du är folkbokförd. Om domstolen skulle besluta till nackdel för dig, så kan du överklaga domstolens besked i nästa instans. Viktigt är då att du snabbt skickar in ett sådant överklagande. Av 6 a § förvaltningsprocesslagen (1971:291) framgår att du ska sända överklagandet till Transportstyrelsen (trots att du överklagar till förvaltningsrätten), och att överklagandet ska ha kommit in inom tre veckor från den dag du fick del av Transportstyrelsens beslut.

Lars BålmanRådgivare