Möjlighet att återfå katt efter besittningsrubbning

Hej.14 juni 2017 flytta grannens 9 åriga katt in till oss och vägra lämna oss.Upplyste samt dom såg han var hos oss.Första veckan i december kom grannen hem och fråga om katten första gången och såg att den har det bra hemma och sa han fick stanna.Vi överlyckliga.4 dagar senare ringde jag till dom och fick lite fakta om katten och att det var ok han bodde hos mej och det var det.För 2 veckor sedan försvann katten och i fem dagar leta vi överallt.Så på 5 dagen ringde jag grannen för att höra om dom sett han.Fick då veta dom tagit honom och satt han i lägenhet 2 mil bort och att jag får inte tillbaks han.Har försökt att få köpa tillbaks han men inte gått.Så min fråga är ju enkel-jag har sett till att katten har haft den bästa omsorg ett djur kan få i nästan ett år och älskar katten från djupet av mitt hjärta-kan man värkligen bara göra så som dom har gjort?Jag är helt förstörd då jag aldrig tänkt tanken att skaffa djur och denna katt valde att komma till mej.Han har bott här ute på landet i 9 år så jag undrar-vem har rätt och vem har fel?Mvh Lena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skrivit att katten fått bo hos dig måste jag anta att du fått den i gåva. Det framgår i och för sig inte med klarhet, men jag väljer ändå att utgå ifrån att så är fallet. Anledningen till att jag väljer den utgångspunkten är att jag tolkar din fråga som att du vill att jag ska undersöka möjligheterna för dig att få tillbaka katten, och inte om din granne haft rätt att ta den. Om du inte fått katten i gåva kommer du inte kunna kräva tillbaka den oavsett om grannen haft rätt att ta den eller inte. Jag lämnar därför frågan om grannens rätt att ta tillbaka en katt han inte givit bort. Jag vill dock nämna, att om katten inte varit en gåva, kan du i vart fall ha rätt till ersättning för de utgifter kattens vistelse hos dig medfört. Att ingående undersöka dina möjliga ersättningsanspråk faller dock också utanför själva huvudfrågan.

Är gåvan bindande?

Jag förutsätter som nämnt att du fått katten i gåva. Alla gåvor är dock inte bindande. Det är endast bindande gåvor som medför en äganderättsövergång, och bara en ägare kan kräva tillbaka sina saker. 1 § i lag angående vissa utfästelser om gåva stadgar att fullbordade gåvor är bindande. Vad krävs för att gåvan ska vara fullbordad i ditt fall? Enligt 2 § i samma lag fullbordas gåvan när saken (djur är saker i lagens mening) kommer i din besittning. Besittning är i sig ett svårdefinierat begrepp, men i detta fall räcker det med att konstatera att katten kommit i din besittning eftersom den har bott hos dig. Gåvan är alltså fullbordad och därmed bindande. Det betyder att du äger katten.

Vad kan du göra?

Ansök om handräckning hos Kronofogden. En handräckning kan kort och gott innebära att grannen måste lämna lämna tillbaka katten. Information om ansökan och blankett finns på Kronofogdens hemsida.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare