FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/11/2018

Mitt ex har barnen ifrån kl 16 på fredagen tills kl 08 på måndagen varannan helg, räknas det som 3 dygn vid varje tillfälle då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med den informationen jag fått är det här svaret jag kan ge på din fråga.

Ett dygn är 24 timmar, vilket innebär att 3 dygn är 72 timmar. Från kl 16 på fredag till kl 08 på måndag är det 64 timmar, vilket är ca 2 och 2/3 dygn.

Det står inte i lagen vad som utgör ett, två eller tre dygn. Om det räknas som tre dygn beror på er överenskommelse. Lämnas barnen t.ex. på dagis, skola på måndag morgon av den ena föräldern är det vanligt att den andra föräldern hämtar barnen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare