FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/06/2021

Misskötsamhet i anstalt leder till längre straff

Hej, Min fästman har dömts till 2 1/2 år för grovt vapenbrott. När kan han tidigast få komma ut?

Tänkte på de Nya reglerna 1 juli 2021.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återfinner inga nya regler som börjar gälla 1 juli 2021 som bör påverka tiden som din fästman har dömts för. Finns två som jag anser är nära men oklart om det är dessa du syftar på.

Första är SFS 2021:74 om ändringen i 26 kap. 6a § brottsbalken (BrB). Med denna ändring kan misskötsamhet nu påverka den intagnes tid på anstalten. Nu kan en intagen straffas med längre tid i fängelse om denne inte sköter sina åtagande enligt verkställighetsplanen eller allmänt missköter sig. Detta kan således komma att påverka ifall din fästman skulle missköta sig, denna ändring började däremot gälla 1 maj 2021.

Den andra är ett betänkande som har lett till lagändring, "Effektivare hantering av häktningar och minskad isolering" (Betänkande 20/21:juU43). Denna lagändring påverkar inte heller tiden som din fästman ska sitta men denna börjar gälla 1 juli 2021. Utöver dessa återfinner jag ingen som påverkar tiden som din fästman kommer sitta i fängelse.

Slutsats

I Sverige sitter man vanligtvis 2/3 av straffet och sedan övergår det till villkorlig frigivning. Således kan din fästman som tidigaste komma ut efter ett år och åtta månader.

Hoppas detta svara på din fråga, har du frågor eller ytterligare funderingar är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare