FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2022

Misshandel och preskription

Hej. Jag blev misshandlad av min sons pappa i flera års tid. Det mesta va slag mot ansikte och kropp. Vid ett tillfälle har han kastat en telefon i mitt ansikte så att näsan sprack och en gång bröt han min käke. Det pågick även när jag va gravid och efter jag fött. Jag anmälde aldrig honom och nu ångrar jag mig. Jag var med honom från 2014-2019. Jag undrar det fortfarande finns möjlighet för mig att anmäla honom för de han utsatt mig för?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att använda oss av brottsbalken (BrB).

Det som du beskriver är misshandel. En annan person har tillfogat dig kroppsskada, smärta med mera (3 kap. 5 § BrB). Att han under ett tillfälle bröt din käke tyder på att det gärningstillfället bör anses vara grovt. Hänsyn tas till om det är svår kroppsskada vid bedömningen om det ska vara av normalgrad eller grov misshandel.

När det gäller brott som har begåtts en tid tillbaka i tiden får man kolla på preskriptionstider (35 kap. 1 § BrB). Detta betyder att det som anses vara normal misshandel preskriberas efter 5 år och grov misshandel efter 10 år (35 kap. 1 § 2-3 punkten. BrB).

Jag rekommenderar dig att anmäla din sons pappa för den misshandel han har utsatt dig för. Det finns inget som hindrar dig från att göra det, trots att någon av tillfällena kan vara preskriberade.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare