Min son har avlidit, vem ärver honom?

Min son har avlidit, han var änkling sedan 4 år. Jag och hans bror är hans enda släkt.

Vem ärver honom.

Kan vi göra en förenklad bouppteckning?

Hans tidigare fru hade barn, och de har sagt under 4 år att de ska hämta lite saker, när min son dog samma dygn ringer de och påstår att de minsann nu ska hämta och ha 50% av det min son har.

Vad gör jag?

Så tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din son var änkling vid sin bortgång, att barnen till din sons avlidna fru nu vill ha 50% av hans kvarlåtenskap och att du därför undrar vem som har rätt att ärva honom.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver enligt den legala arvsordningen?

I svensk rätt fördelas kvarlåtenskapen som utgångspunkt enligt den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen är indelad i tre olika arvsklasser med olika förtursrätt till arv. I första hand ärver arvlåtarens avkomlingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v.) kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § första stycket ÄB). I andra hand ärver arvlåtarens föräldrar kvarlåtenskapen, om arvlåtaren saknar avkomlingar (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Om någon av arvlåtarens föräldrar är avliden, får arvlåtarens syskon dela på den förälderns lott (2 kap. 2 § andra stycket första meningen ÄB).

Av din fråga framgår att du och din sons bror är hans enda släkt. Din son saknar alltså avkomlingar och det är därför hans föräldrar och/eller syskon som ska ärva honom. Barnen till din sons fru kan dock ha rätt att ta del i hans bo, om:

- din son har förordnat om sin kvarlåtenskap genom testamente

- barnen till din sons fru har avstått sitt arv till förmån för din son.

Ett testamente kan sätta den legala arvsordningen ur spel

Din son kan ha förordnat om sin kvarlåtenskap genom ett testamente och därigenom frångått den legala arvsordningen (9 kap. 1 § ÄB). Barnen till din sons fru är alltså arvsberättigade, om din son har testamenterat hela eller en del av sin kvarlåtenskap till dem.

Särkullbarn kan avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken

Om arvlåtaren var gift vid sin bortgång, tillfaller kvarlåtenskapen i regel hans eller hennes efterlevande make (3 kap. 1 § första stycket första meningen ÄB). Det vill säga, när din sons fru avled, skulle hela hennes kvarlåtenskap som utgångspunkt tillfalla din son. Bröstarvingar som inte är din sons bröstarvingar, s.k. särkullbarn, har dock alltid rätt att få ut sitt arv (3 kap. 1 § första stycket andra meningen ÄB). Om barnen till din sons fru i stället avstod sitt arv till förmån för din son, har de rätt att ta del av din sons bo när han avlider (3 kap. 9 § ärvdabalken). Detta kallas för efterarv.

Om barnen till din sons fru har avstått sitt arv till förmån för din son, har de alltså rätt att ta del i hans bo när han avlider.

Vad gäller i ditt fall?

Slutsatsen är att om din son saknar avkomlingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v.), är det hans föräldrar och/eller syskon som ska ärva hela hans kvarlåtenskap – förutsatt att han inte har förordnat om sin kvarlåtenskap genom testamente. Barnen till din sons fru kan dock ha rätt till efterarv, om de har avstått från sitt arv efter mamman till förmån för din son.

Vi på Lawline kan hjälpa dig!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare