Min son avled för 1- år sedan och ska få skatte återbäring. Vad händer med den då hans konto är avslutat?

Min son avled för 1- år sedan och ska få skatte återbäring. Vad händer med den då hans konto är avslutat?/ mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill inledningsvis bara beklaga förlusten av din son.

Skatteverket kommer betala ut din sons skatteåterbäring till hans dödsbo genom en utbetalningsavi
Du skriver att din sons konto är avslutat och det kommer därmed inte finnas något mottagarkonto registrerat när Skatteverket ska betala ut din sons skatteåterbäring. Skatteverket kommer därför istället att skicka ut en utbetalningsavi till din sons dödsbo. Dödsboet är som du säkert vet ett annat namn för de tillgångar och skulder din son hade när han avled. Din sons arvingar är dödsbodelägare och har gemensamt ansvar för dödsboet. Utgångspunkten är att adressen till din sons dödsbo är den adress han var folkbokförd på när han avled. Har ni anmält en ny adress för dödsboet till Skatteverket kommer utbetalningsavin såklart skickas dit istället.

Dödsbodelägare kan hämta ut pengarna med utbetalningsavin
När utbetalningsavin kommit kan den lösas in på en bank eller t.ex. olika typer av mat- eller servicebutiker. För att kunna hämta ut pengarna med utbetalningsavin är utgångspunkten att samtliga dödsbodelägare måste underteckna avin. Detta just p.g.a. ert gemensamma ansvar för dödsboet. Om det endast finns en delägare kan denne såklart själv skriva under avin och hämta ut pengarna. Ett alternativ är också att en av dödsbodelägarna får en fullmakt att företräda dödsboet, då får denna person hämta ut pengarna med avin.

Pengarna från skatteåterbäringen ska fördelas precis som annat arv mellan din sons arvingar
Skatteåterbäringen efter din son ska fördelas precis så som resten av hans tillgångar, alltså mellan hans arvingar.

För vidare frågor gällande skatteåterbäringen rekommenderar jag dig att vända dig till Skatteverket.

Har du ytterligare funderingar om t.ex. fullmakt för dödsboet eller fördelningen av pengarna från skatteåterbäringen är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå för vidare juridisk rådvigning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare