FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/10/2018

Min före detta fru kräver underhåll av mig för en tidigare period - är jag skyldig att betala henne det hon kräver?

Hej,

Jag betalar underhåll till min före detta fru via försäkringskassan. Nu kräver hon ytterligare pengar av mig för en tidigare period, med hjälp av advokat, då hon hade mindre inkomst än mig under den perioden (hon studerade). Hon har ensam vårdnad och barnen bor henne 100 % av tiden. Är jag skyldig att betala henne det hon kräver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Ja, eftersom du bor med barnen är du skyldig att betala underhåll (föräldrabalken, FB, 7 kap. 2 §). Vad du är skyldig att betala i underhåll kan förändras över tid om din och/eller din före detta frus ekonomiska situation förändras. Tanken är att ni ska stå för en så stor del av underhållet att det är rättvist med tanke på eran ekonomiska situation och barnets behov. Då kan förändringar betyda att underhållet behöver justeras för att det ska bli rättvist.

Din före detta fru kan få underhållsbidrag fastställt genom dom eller genom att ni avtalar om det i för upp till tre år tillbaka i tiden (FB 7 kap. 8 §). Hon kan alltså kräva att en domstol slår fast att du ska betala mer i underhållsbidrag för de tre senaste åren. Det går att fastställa underhåll för mer än 3 år tillbaka i tiden om du får med på det.

Din fru har alltså möjlighet att kräva att ett nytt underhåll ska fastställas för den här perioden, om perioden ligger inom de senaste tre åren. Sen betyder inte det att hon ska få rätt till ett högre underhåll. Vad underhållet ska fastställas till är en bedömningsfråga i varje enskilt fall och jag kan därför inte säga om du är skyldig att betala det hon kräver eller inte. I sista hand måste det avgöras av en domstol om hon väljer att väcka talan.

Eftersom din fru har tagit hjälp av en advokat kan det bli lättare för dig att hantera situationen om du också anlitar en jurist. Då kan de räkna på om kraven din före detta fru ställer på dig är rimliga eller inte och de kan hjälpa dig om frågan skulle gå vidare till en domstol. Du är välkommen att boka tid med Lawlines jurister här.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare