Min bror hade inga barn – vad händer med hans arvsrätt efter vår morfar?

Hejsan! Jag har en fråga angående arv. Min mamma och min storebror finns inte längre. Nu har även min morfar gått bort, och vi kvarlevande syskon kommer ju då få ta mammas del av arvet. Vad händer med den delen som min bror skulle ha ärvt? Han hade inga barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Först av allt vill jag beklaga din förlust.

Jag tolkar det du har skrivit som att din mormor inte längre lever, eftersom hennes rätt till att ärva din morfar annars skulle ha gått före din och dina syskons arvsrätt.

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar. Det är den lag som innehåller regler om hur arvet efter en avliden person ska fördelas.

Din storebrors del av arvet ska fördelas mellan er syskon

Du och dina övriga syskon kommer att få dela lika på det arv som skulle ha gått till din storebror.

Det beror på att hans arvsrätt har övergått till er syskon till följd av att han inte fick några barn. Hans barn skulle annars ha fått ärva din morfar i din storebrors ställe, genom så kallad istadarätt (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Din storebrors del av arvet ska helt enkelt fördelas jämnt mellan dig och dina syskon, så att ni var och en ärver något mer än vad ni skulle ha gjort om han hade levt.

Sammanfattning

Du och dina syskon får dela lika på din storebrors del av arvet efter din morfar, eftersom din storebror inte hade några barn. Hans arvsrätt har alltså förflyttats till er.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare