Måste vi dela tillgångarna vid skilsmässa

Hej. Min man och jag gifte oss i England för ca 20 år sedan och har två barn ihop. Vi äger en bostadsrätt i Sthlm som vi har delat lån på. Insatsen på ca 400 000 betalade enbart jag. Nu har jag fått reda på att han har olika skulder på ca 400 000 kr och jag känner att jag inte står ut längre och vill ta ut skilsmässa. Jag har pengar på banken och han har inte några besparingar. Vid en skilsmässa - kommer jag behöva ta från mina besparingar för att lösa hans lån? Vi har två barn ihop. Är vi skyldiga att dela på mina tillgångar enligt lagen även om han inte skulle vilja det? Jag tror att han ändå har ett samvete och skulle kunna avstå från att dela mina tillgångar för att inte barnen ska drabbas negativt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste du ta av dina pengar för att lösa hans lån?
Vid äktenskapsskillnad ska en bodelning göras av makarnas giftorättsgods. Enligt 11 kap. 2 § ÄktB ska först vardera makens giftorättsgods räknas samman och sedan görs avdrag för de skulder som finns, det som finns kvar ska sedan delas på hälften. Som huvudregel är en makes egendom giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom kan du läsa tydligare om i 7 kap. 2 § ÄktB. Exempel på enskild egendom är sånt man har ärvt, eller som är enskilt enligt äktenskapsförord. Om jag tolkar din text rätt så finns det ingen enskild egendom av det du nämner.

Svar: Att din man har skulder kan innebära att du får ut mindre egendom i en bodelning, men du ska aldrig behövs ta över din mans skulder och betala för dem.

Fiktiv bodelning
För att underlätta lite att förstå har jag här gjort en fiktiv bodelning. Det man gör är alltså att man räknar ihop allt giftorättsgods ni har, sedan drar man av de skulder som finns (både hans och erat gemensamma lån) det som finns kvar är sedan ert gemensamma giftorättsgods som ni ska dela lika mellan varandra. Jag kommer nu ta ett fiktivt exempel.

Er gemensamma bostadsrätt är kanske värd 2 milj och ni har ett gemensamt lån på 600.000 kr.

Ditt giftorättsgods
Halva bostadsrätten = 1 milj
Sparade pengar = 200.000
Halva låneskulden = 300.000
= 1 milj + 200.000 - 300.000 = 900.000 kr

Din man:
Halva bostadsrätten = 1 milj
Halva låneskulden 300.000
Egna skulden = 400.000
= 1 milj - 300.000 - 400.000 = 300.000 kr

Vid en uträkning innebär detta att från din sida läggs det in 900.000 kr i giftorättsgods, och från din mans sida läggs det in 300.000 kr. Observera här att hade han haft större skulder än tillgångar hade det inte kunnat bli minus. I så fall om han har så pass mycket skulder skulle beloppet bli 0. Men i mitt exempel blev det alltså 300.000.

Ert giftorättsgods läggs då samman, vilket blir 1.2 miljoner totalt. Detta ska ni då dela på, vilket innebär att ni skulle ha fått ut 600.000 kr var efter en bodelning.

Måste ni dela på tillgångarna?
Makarna har en viss avtalsfrihet vid bodelningen och kan således själva avgöra hur delningen ska ske. Denna avtalsfrihet inskränks dock av 13 kap 1 § ÄktB som säger att "en make får inte vid bodelning till skada för sina borgenärer låta enskild egendom ingå i bodelningen eller, på annat sätt än som anges i denna balk, avstå egendom som skall ingå i bodelningen."
Alltså får din man inte avstå egendom eftersom han har skulder till andra borgenärer som skulle ta skada av att han avsäger sig egendom vid bodelning.

Jag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare