FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/01/2022

Måste polisen ringa hem om 15 åring är med i stoppad bil?

Hej, om en 15 åring åker med mig som är 18 i bilen och blir stoppad. Måste då polisen ringa hem till åkarens anhöriga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om 15 åringen bara är passagerare finns det inget explicit lagkrav som tvingar polisen att ringa hem till dennes föräldrar. Jag ser inte heller att det skulle vara olämpligt att inte göra det så länge du inte gjort något olagligt (t.ex kört mot rött eller utan körkort) eller vårdslöst (t.ex kört på ett farligt sätt). I slutändan är det helt enkelt upp till polisen vad de anser är lämpligt och i linje med deras tjänst.

Om du tillåtit 15 åringen att köra bilen så har denne begått ett brott och då måste såklart vårdnadshavare kontaktas.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare