Måste min bank se testamentet från ett annat land?

Måste min bank se testamentet från ett annat land.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga i vilket sammanhang banken har bett dig uppvisa ett testamente. Jag gissar på att det handlar om en insättning av arv till ditt bankkonto.

Banken

Sveriges banker har strikta regler gällande insättningar/överföringar där de kräver underlag på var pengarna kommer ifrån. Därför får de kräva exempelvis uppvisning av testamente för att bli säkra på att pengarna kommer från ett arv och inget annat. Exempel på andra underlag kan vara ett köpekontrakt eller gåvobrev etc.

Banken har rätt att stoppa insättningen om de inte får något underlag. Min rekommendation är att du visar upp ett underlag till din bank, som ett bevis på att pengarna kommer från arv. Därefter bör det inte vara några problem att få in pengarna på ditt konto.

Återkom gärna vid fundering, annars önskar jag dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare