Måste man uppge vem som kört för fort förbi en fartkamera?
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!
Min utgångspunkt för svaret är att hastighetsöverträdelsen vid fartkameran har inträffat i Sverige och att det är svenska regler som gäller. När det gäller böter på grund av fartkameror gäller ett föraransvar och inte ett ägaransvar. Det innebär att bara den som verkligen framfört bilen är den som kan dömas till böter för fortkörningen. Det finns inte heller någon skyldighet att informera om vem som framfört bilen under tiden fortkörningen skedde.
Detta innebär sammantaget, som svar på din fråga, att ägaren inte har någon skyldighet att uppge vem som framförde bilen vid den aktuella tidpunkten.
Hoppas du fått svar på din fråga!
Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning