FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/03/2019

Måste man uppge vem som kört för fort förbi en fartkamera?

Om man låna en norsk registrerad bil i Sverige och är svensk och fastna i fart kamera är då ägaren som bor i Norge skyldig att ange vem som körde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för svaret är att hastighetsöverträdelsen vid fartkameran har inträffat i Sverige och att det är svenska regler som gäller. När det gäller böter på grund av fartkameror gäller ett föraransvar och inte ett ägaransvar. Det innebär att bara den som verkligen framfört bilen är den som kan dömas till böter för fortkörningen. Det finns inte heller någon skyldighet att informera om vem som framfört bilen under tiden fortkörningen skedde.

Detta innebär sammantaget, som svar på din fråga, att ägaren inte har någon skyldighet att uppge vem som framförde bilen vid den aktuella tidpunkten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare