FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/08/2017

Måste man skicka iväg sitt barn på umgänge till den andra föräldern?

Min man har fått domstolsbeslut gällande att hans barn är LVU placerade här. Men de står inget om umgänge med den andra föräldern måste vi skicka iväg dom på umgänge då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller umgänge med barn regleras detta i 6 kap föräldrabalken. Enligt 15 § ska barnet ha rätt till umgänge med den förälder som den inte bor med. Detta umgänge behöver nödvändigtvis inte ske genom fysisk kontakt utan kan även ske genom telefonsamtal eller liknande. Det är barnets föräldrar och eller vårdnadshavare som ansvarar för att detta umgänge tillgodoses så långt som möjligt. Här kan det vara värt att påpeka att det är barnet som har rätt till umgänge med sina föräldrar och inte tvärt om. Det handlar alltid om att se till barnets bästa och om umgänget på något sätt skulle kunna vara skadligt för barnet kan det alltså vara bättre att låta bli.

Det framgår inte av din fråga varför barnen är LVU-placerade hos dig, men beroende på om umgänge med den andra föräldern skulle stjälpa, mer än hjälpa barnen kan det alltså vara skäl för att inte behöva "skicka iväg sina barn" eller liknande. Om den andra föräldern skulle vara intresserad av ett umgänge och något sådant inte blir av, kan han väcka talan och det blir då upp till rätten att avgöra vad som är bäst för barnet.

Det bästa är dock alltid att försöka komma överens med varandra så att någon tvist inte behöver uppstå.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare