Måste man registrera ett testamente? Och kan man skriva med blyerts?

Hej måste man registrera ett testamente? Och måste det vara skrivet med bläckpenna? upptäckte att jag/vi använt min Pilotpenna dvs med blyerts?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om de formella kraven när man skriver testamente. Detta regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Formkrav när man skriver testamente:

Formkraven för vad som gör ett testamente giltigt regleras i tionde kapitlet i Ärvdabalken.

Kortfattat krävs det för att ett testamente ska vara giltigt att testamentet:

  • Är skriftlig
  • Är underskrivet av testatorn
  • Är bevittnat och styrkt av två vittnen

Observera att inte vem som helst kan bevittna ditt testamente (se 10:4 ÄB). Vittnena ska också förstå innebörden av testamentet (alltså att det är ett testamente de bevittnar).

Jag kan rekommendera ytterligare juridisk hjälp för att säkerställa ditt testamentes giltighet. På detta sätt undviker du potentiella problem i framtiden. Du kan boka en tid med en av Lawlines jurister här!

Måste man registrera ett testamente?:

Nej! Det finns inget krav på registrering för att ett testamente ska vara giltigt.

Slutsats:

Du behöver inte registrera ett testamente. Det är också helt okej att skriva ett testamente med blyerts - så länge det är skriftligt. Tänk dock på att bläck håller bättre och att blyerts riskeras att suddas ut.

Det är också viktigt att observera de andra formkraven som ställs på testamenten så att det inte blir problem i framtiden.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare