Måste man ha betänketid vid äktenskapsskillnad?

Undrar om betänketiden på 6 månader (vi har en pojke på 3år) måste följas även om båda parter är med på det?

Det är så här att min fru är från Ungern och bor där nu och för att vi ska kunna ha sonen på dagis där måste hon ansöka om medborgarskap plus att hon ska jobba där så vill vi få skilsmässan avslutad med omedelbar verkan. Detta är ett gemensamt beslut.

Finns denna möjlighet eller är det någon lag att det skall vara 6 mån betänketid trots att vi själva har kommit överens om detta??

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om makarna är ense om att äktenskapet ska upplösas har de rätt till äktenskapsskillnad. Denna ska föregås av sex månaders betänketid om de begär det eller om någon av dem varaktigt bor tillsammans med eget barn under 16 år som står under makens vårdnad enligt 5:1 ÄktB.

Svaret på din fråga är således att ni måste ha sex månaders betänketid innan äktenskapet kan upplösas

Vänligen,

Robert LindströmRådgivare