FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll01/08/2019

​Måste man betala underhållsbidrag om modern betett sig bedrägligt?

Finns det nått fall i Sverige där pappan slippt betala underhåll på grund av bedrägligt beteende från mamman? Kan verkligen en kvinna ljuga om vem som är pappan(när hon visste det redan i vecka12 och ändå välja säga till "fel" pappa), ljuga om datum när barnet blev till(skiljer på över två månader) , säga att hon gjort en abort och sen erkänna en månad senare att behålla det, att efter 2 månader efter födseln erkänna allt för riktiga pappan? Är inte det bedrägeri om nått??? Finns det nån lagstiftning för män eller ska vi bara acceptera och betala?

Utnyttjad...

Lawline svarar

Måste man betala underhållsbidrag om modern betett sig bedrägligt?

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Föräldrar har en underhållningsskyldighet tills dess att ett barn är myndigt, det vill säga vid 18 års ålder, eller - om barnet går i skola efter 18 år - till dess att barnet avslutat sin skolgång eller fyllt 21 år. Underhållsskyldigheten innebär att varje förälder ska, var och en efter sin förmåga, vara med och betala för barnets försörjning. Denna skyldighet följer av föräldraskapet och är inte kopplad till vårdnad av barnet.

En förälder kan fullgöra sin underhållsskyldighet antingen genom att ha barnet boende hos sig, eller genom att betala ett underhållsbidrag (se 1-2 § FB). I Sverige är det inte möjligt för pappor att göra juridiska aborter, vilket innebär att så länge barnen varaktigt bor hos mamman har de rätt till underhållsbidrag från dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare