FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/02/2021

Måste man agera om det finns risk att en person kommer till skada?

Om jag bevittnar en kraftigt berusad myndig person, har jag någon skyldighet att ta hand om den personen och se till att personen inte kommer till skada?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Underlåtenhet att agera
I Sverige finns ingen skyldighet att hjälpa någon som befinner sig i nöd, såvida man inte har ett vårdansvar för den personen. Det har gjorts utredningar om en så kallad civilkuragelag ska införas men detta har ännu inte genomförts. När man begår ett brott kan man nämligen begå det genom aktivt handlande eller underlåtenhet och lagstiftaren ställer sig tveksam till att personer genom underlåtenhet ska göra sig skyldig till ett brott i den typ av speciell situation som en civilkuragelag skulle träffa. Endast om man har ett ansvar för en person, exempelvis som en förälder har för ett barn, kan det vara brottsligt att underlåta att agera (6 kap. 2 § Föräldrabalken).

Svaret på din fråga
Så svaret på din fråga är nej, du är inte skyldig att agera och ta hand om en vuxen myndig person såvida du inte har ett lagstadgat vårdansvar för denna person.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare