Måste makar ha ett testamente för att ärva varandra?)

Vi vill att arvet till vårt enda barn skall vara enskild egendom. Vi vill dock att vi makar skall sitta i "orubbat bo" tills vi båda har avlidit.

Om vi formulerar det i ett inbördes testamente enligt följande skulle det fungera (eller hur skall det formuleras):

När en av makarna avlider skall all kvarlåtenskap tillfalla den andre maken med fri förfoganderätt. När sedan även den andre maken har avlidit skall all kvarlåtenskap tillfalla xxx (xxxx-xx-xx).

Vad som tillfaller xxx genom detta testamente skall till såväl kapital som avkastning utgöra enskild egendom och skall varken i äktenskap eller samboliknande förhållande ingå i bodelning eller omfattas av så kallad övertaganderätt.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur arvreglerna ser ut. Men även hur du och din Make kan förfoga över varandras tillgångar vid en eventuell bortgång av någon av er samt hur ert enda barn ska få sitt arv som enskildegendom. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Ärvdabalken, nedan ÄB.

Makesarv
Huvudregeln är att makar får förfoga över varandras tillgångar vid en eventuell bortgång av den ena maken (3kap 1§ ÄB). Det behöver inte vara testamenterat för att du ska få förfoga över din makes tillgångar efter hans bortgång och kan alltså sitta i orubbat bo tills du också avlider. I de fall det finns särkullbarn så kan de få ut sin andel av arvet innan den andra maken avlider, men det framgår att i ert fall endast finns ett barn och det är ert gemensamma. Denna regel kommer därför inte påverka er (3kap 2§ ÄB). Ni behöver alltså inte ha ett testamente för att kunna ha fri förfoganderätt över varandras tillgångar vid en eventuell bortgång.

Enskildegendom
När det gäller ert enda barn så krävs det ett testamente ifall ni vill säkerställa att hen får arvet som enskildegendom. Det kan därför vara bra för er att upprätta ett testamente där det framgår att egendomen som arvtagaren får ska vara enskild samt all avkastning av den. Det är viktigt att testamentet görs på rätt sätt för att det ska vara giltigt. Testamentet ska upprättas skriftligt med två vittnen och testatorn, alltså personen som skriver testamentet, måste underskriva alla handlingar vid vittnens närvaro (10Kap 1§ ÄB). Vittnens hemvist och yrke ska stå med och annat som kan styrka att de bevittnat testamentet (10kap 2§ ÄB).

Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare