FrågaPROCESSRÄTTVittna09/06/2016

Måste jag vittna?

Jag och min son fick kallelse att vittna mot min man i rättegången. Vad ska vi göra för att slippa tingsrätten. Min man är åtalad för olaga hot.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om vittnen finns i 36 kap. i Rättegångsbalken (RB), se här.

Vittnesplikten
Som utgångspunkt har var och en som blir kallad till rätten för att vittna skyldiga att vittna, RB 36:1. Däremot behöver inte närstående vittna enligt RB 36:3. Eftersom det är din man som är åtalad ses både du och din son som närstående och ni är därmed inte skyldiga att vittna. Ni måste dock meddela tingsrätten att ni inte tänker vittna.

Vittna utan att din man är närvarande
I det fall du vill vittna, men inte i din mans närvaro kan rätten besluta att han får vistas i annat rum medan du vittnar. Här krävs att du är rädd för att vittna framför din man eller på annat sätt inte känner att du kan tala fritt om din man är kvar i samma rum som dig, RB 36:18 st. 1 p. 1.

Sammanfattning
Eftersom att ni är kallade av rätten måste ni dyka upp under utsatt tid för att undvika onödig kostnad, men ni är inte skyldiga att vittna.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare