FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/11/2020

Måste jag uppge vem som körde min bil förbi en fartkamera?

Uppgift om förare vid hastighetsöverträdelse.

Fick brev från polisen om vem som kört min bil. Måste jag besvara?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk rätt gäller föraransvar vid framförande av fordon, inte ägaransvar. Det innebär att det är personen som verkligen framfört bilen som är den som kan dömas till böter för fortkörningen.

När polisen får in en bild från en fartkamera kommer en utredning inledas för att fastställa vem föraren är. Först kontrolleras vem som är ägare till bilen och om det är denna person på fotografiet, man jämför då med körkortsbild och passbild. Sedan kontrolleras om det är någon av ägarens anhöriga på bilden; sambo/make, osv. Om det vid denna kontroll inte går att fastställa vem föraren är skickas det i regel ut en förfrågan till bilens ägare om vem som framfört fordonet vid den aktuella tidpunkten. Detta innebär att polisen ber om ägarens hjälp för att identifiera föraren.

Svaret på din fråga är att du, vid en sådan förfrågan, inte har någon skyldighet alls att uppge vem som har kört din bil. Det är polisen som måste bevisa vem föraren är och du behöver inte hjälpa till i detta arbete. Om du inte vet vem som kört bilen, alternativt inte vill svara, kommer saken troligtvis inte kunna utredas vidare och ärendet läggs då ner. Ur en samhällsmoralisk synvinkel är det såklart en fördel att svara på en sådan förfrågan men du kommer inte drabbas av något straffrättsligt ansvar om du inte gör det. Du kan läsa mer om polisens arbete med fartkameror på deras hemsida här.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Paulina AsplundRådgivare