FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/06/2018

Måste jag uppge vem som körde min bil för fort?

Hej!

Jag har hamnat i ett dilemma.

Min kompis körde min bil från punkt A till punkt B

Kompisen körde för fort och blev fotad av en hastighetskamera.

Nu har papper från polisen kommit och de vill att jag ska uppge min kompis.

Måste jag göra det ?

Vad händer osv ?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är relativt enkelt: du har ingen skyldighet att uppge vem som körde din bil för fort.

Polisen måste kunna bevisa vem det var som körde bilen, och eftersom de inte själva har kunnat lista ut det har de helt enkelt bett dig om hjälp. Väljer du att inte ange din kompis kommer ärendet troligtvis att läggas ned, förutsatt att de inte kan identifiera din kompis på något annat sätt. Du har alltså inget straffrättsligt ansvar för det brott som din kompis har gjort sig skyldig till.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare