FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2022

Måste jag uppge vem som körde bilen vid en hastighetsöverträdelse?

Hej, Jag har fått 2 st brev från den Norska polismyndigehten då en bil, som är registrerad på mig, fångats köra för fort på en hastighetskamera i Norge. Då bilderna tydligt visar att det inte är jag som kör har jag blivit ombedd att identifiera föraren. Brevet talar också om att jag inte behöver identifiera föraren om det är en familjemedlem - vilket är fallet. Då jag inte svarat på breven har jag nu fått ett brev från den svenska polisen som omber mig komma in för att identifiera föraren. Min fråga är vad jag har för rättigheter och skyldigheter att samarbeta. Samtliga inblandade är boende i Sverige och det är en svenskregistrerad bil. Enligt Norska regler är det tydligen föraren och inte ägaren som är skyldig att betala böter. Tacksam för all rådgivning i detta ärende!

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta dina skyldigheter och rättigheter i din situation där din bil har registrerats för en hastighetsöverträdelse i Norge. Eftersom brottet har skett i Norge är det norsk lagstiftning som kommer att användas. Det stämmer då att det är föraren och inte ägaren som straffas för en hastighetsöverträdelse. En bilägare kan således inte straffas om det är någon annan som har varit förare när hastighetsöverträdelsen inträffade.

Eftersom du har fått en kallelse till polisen har du en skyldighet att infinna dig hos polisen, det innebär dock inte att du måste identifiera föraren. Du kan därmed vägra identifiera föraren. Om du vägrar att säga vem som kört bilen kan dock polisen begära en domstolsförhandling där du har en förklaringsplikt. Denna förklaringsplikt kommer dock med vissa undantag, bl.a. för familjemedlemmar som det är i ditt fall. Detta innebär att du inte kommer att behöva identifiera föraren i en domstolsförhandling heller. Det polisen då kan göra är att ta fram bilder på dina familjemedlemmar och jämföra med bilden från fartkameran. Sannolikheten att de gör det är dock mycket liten om det rör sig om en ringa överträdelse.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du har ytterligare frågor är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare