Måste jag som barn till min pappa dela med mig av mitt arv från honom till en främling som står med i testamentet?

Min pappa dog i våras. Vi har inte haft kontakt på säkert 20 år då han varit våldsam och var grovt alkoholiserad. Samt inte önskade ha mig som dotter.

Han dog och jag fick reda på det genom en syster som jag inte heller har kontakt med. Efter någon månad så fick jag reda på att han hade en försäkring på 100.000 som skulle betalas ut. 50 till mig och 50 till min syster. Han har varit bosatt utomlands i flera år och äger ingenting i sverige (vad jag vet)

I hans testamente som jag fick en kopia på står det att alla hans "tillgångar" ska fördelas på min syster, mig samt en annan kompis till min pappa som alltså inte är någon släkting till mig.

Efter jag fått dessa 50.000 så säger min syster att jag ska då betala ut en tredjedel av dessa till pappas kompis. Så jag gjorde det i tron om att jag var tvungen till det.

Men jag undrar nu om jag som ett av hans två barn verkligen måste dela med mig av mitt arv till en okänd person som inte ingår i släkten? Eller har jag blivit lurad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag beklagar sorgen efter din pappa.

Så som jag läser din fråga så funderar du på om du som barn till din pappa måste dela med dig av arvet till din pappas kompis eller om du har blivit lurad.

När jag besvarar frågan kommer jag gå igenom vilka regler som finns och applicera dessa på din situation utifrån de omständigheter du nämner i din fråga. I slutet av mitt svar kommer jag även lägga till ett sammanfattande svar på din fråga. Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken. När jag hänvisar till denna lag kommer jag använda förkortningen ÄB.

Vem ärver din pappa?
Den som ärver en person bestäms av den så kallade legala arvsordningen som finns i ärvdabalken. Det är den ordning av personer som har rätt att ärva som bestämts genom lag.

Utgångspunkten är enligt arvsordningen att först att ärva är bröstarvingar och de ärver lika stor del (2 kap. 1 § ÄB). Det betyder att barn ärver sina föräldrar och att de ska dela lika på arvet. I din situation, är det alltså du och din syster som ska ärva din pappa, och ni ska dela lika på arvet mellan er.

Blir det någon skillnad med ett testamente?
Om det dock finns ett testamente efter en person som har gått bort, får det företräde framför vissa personer i arvsordningen. Bröstarvingar har dock alltid har rätt att få ta del av arvet genom sin så kallade laglott som är halva arvet (7 kap. 1 § ÄB). Du nämner att det finns ett testamente där din pappas kompis även ska få ärva efter din pappa. I denna situation delar ni dock lika alla tre på pengarna och därav kommer du och din syster få ut mer pengar än er laglott.

Sammanfattning
Du behöver alltså dela med dig av det arv som du och din syster har fått ärva från din pappa. Det gör ingen skillnad att det är en främling eftersom det står i testamentet att din pappas kompis ska ärva. Ni har dock alltid rätt till er laglott, som i din situation är 25 000 kronor. Det är den minsta summan som ni har rätt att få ut av arvet efter din pappa.

Jag förstår det som att du och din syster har delat lika på arvet, och då fått ut 50 000 kronor vardera. Sedan har du givit bort en tredjedel av ditt arv till din pappas kompis, vilket motsvarar ungefär 16 666 kronor. Det innebär att du ändå fått ut din laglott på 25 000 kronor. Du har därför inte blivit lurad på pengarna till din pappas kompis.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar får du gärna återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Hilma Nilsson.

Hilma NilssonRådgivare