FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/07/2020

Måste jag lämna ut mitt barn till umgänge?

Jag har enskildvårdnad om våran 4årige son. Enligt dom i tingsrätten har hans pappa umgänge varannan helg på dagarna men ska I sep börja åka dit. Vår son mår verkligen inte bra av detta,Tex blöder han näsblod innan han ska iväg, gnisslar tänder på natten och säger att “pappa bara slåss"

Om jag håller honom hemma riskerar jag ju verkställande av domen och det blir ju såklart inte bra för våran son. Hur gör jag nu? Hur skyddar jag honom från våld?

Det pågår nu en utredning på socialtjänsten. Handläggaren tycker att jag ska hålla barnet hemma tills utredningen är gjord. Jag törs inte det med tanke på de eventueloa konsekvenserna för vårt barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder som har ensam vårdad om sitt barn och som bor med sitt barn har en skyldighet att lämna ut barnet till umgängesförälder. Som huvudregel gäller den skyldigheten oavsett vad umgängesförälder väljer att göra med barnet under umgängestiden.

Eftersom pappan enligt dom har umgängesrätt måste du lämna ut ert barn vid hans umgängestider. Vägrar du lämna ut barnet har pappan rätt att hos domstolen begära verkställighet vid vite. Skyldigheten att betala vite grundar sig nämligen på om en förälder inte har lämnat ut barnet vid de bestämda umgängestiderna.

Som förälder har man dock en skyldighet att skydda sitt barn. Du skulle därför kunna vägra att lämna ut ditt barn till pappan om ett utelämnande skulle vara förenad men en direkt fara. Skulle pappan t.ex. dyka upp påverkad vid överlämningstidpunkten har du ingen skyldighet att lämna över barnet.

Generellt sett kan du också inte vägra att lämna ut barnet vid pappans umgängestider. Befarar du att barnet far illa i pappans vård återstår det endast för dig att indela en vårdnadstvist i domstol om att minska eller dra in pappans umgängesrätt helt.

Om du vill föra en sådan skulle jag rekommendera dig att höra dig med en byrå inriktad på familjerätt. Via länken http://lawline.se/boka kan du vända dig till vår samarbetspartner Familjens Jurist om du vill lägga fram ditt barns situation i större detalj och få en mer tillförlitlig prognos för hur rätten kan ställa sig till en eventuell talan om pappans umgängesrätt.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare