Måste jag lämna urinprov för nytt körkort?

Hej , jag fick återkallande körkort den 14de augusti förra året och jag undrar om måste man lämna urinprov? Jag har sökt till körkortstillstånd när det gick 6månader och jag fick komplettera min ansökan med synintyg, och jag har varit på möte med vuxen missbruk ,vad ska jag göra nu när det är typ 3 månader för spärtid går ut ? Spärtiden va 12månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huruvida du är skyldig att lämna urinprov går tyvärr inte att ge ett rakt svar på. Det är möjligt att ansöka om nytt körkortstillstånd sex månader innan spärrtiden går ut. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader innan spärrtiden går ut (3 kap. 2 § körkortsförordningen). I ditt fall innebär det att då det återstår 3 månader av spärrtiden kan inte körkortstillståndet beviljas ännu.

Om det krävs att du lämnar urinprov är beroende av varför ditt körkort återkallades. Som exempel kan ges att om återkallelsen beror på grovt rattfylleri eller upprepade fall av rattfylleri, krävs det läkarutlåtande, innefattande bland annat urinprov (3 kap. 1 § tredje stycket körkortsförordningen). Du kommer att bli informerad av Transportstyrelsen om det krävs att du lämnar urinprov.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare