Måste jag lämna blodprov för att få ta körkort efter ett rattfylleribrott?

Hej jag blev av med körkortet dagen efter en fest och hade straxt över en promille i utandning tror det var1, 003. Detta var år 2010 tänkte kolla vilka spärrar utan lämna blod som finns. Har lämnat blod vid ett tillfälle men då jag återvänder från Thailand efter 6mån så är inte första blodprovet godkändt. Kan man bara söka om att ta nytt eller måste jag leva utan körkort

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det korta svaret

När körkortet återkallats på grund av rattfylleri kan du endast få ett nytt körkort efter ett nytt beviljat körkortstillstånd. För att beviljas körkortstillstånd krävs bland annat att du är nykter. För att Transportstyrelsen ska kunna göra en bedömning av din nykterhet krävs att du lämnar blodprov och att dessa blodprov visar att du är ren. Transportstyrelsen kan även kräva läkarintyg. Har återkallelsen förenats med en längre spärrtid än ett år måste du: 1) beviljas körkortstillstånd på nytt, 2) klara en nytt uppkörningsprov och 3) klara ett nytt kunskapstest. Vilka villkor som gäller för dig, för att åter igen få ett körkort, kan du läsa i Transportstyrelsens återkallelsebeslut. Har du inte fått beslutet – kontakta Transportstyrelsen och fråga vad som gäller för dig.

Det långa svaret

Det är Transportstyrelsen som är beslutande myndighet när det gäller återkallelse av körkort. Transportstyrelsen beslutar också om rätten att få ett nytt körkort ska vara förenad med särskilda villkor, se 7 kap. 2 § 5 p. och 7 p. körkortslagen (KkL).

För att få tillbaka sitt körkort efter att ha gjort sig skyldig till rattfylleri måste förfaren först ansöka om att få ett nytt körkortstillstånd. Ett körkortstillstånd beviljas inte en person som t.ex. på grund av missbruk anses vara en olämplig körare, se 3 kap. 2 § KkL. För att Transportstyrelsen ska kunna avgöra om en person är en lämplig förare krävs att personen genomgår en läkarundersökning eller lämnar blodprov, se 3 kap. 3 § KkL.

När ett körkort återkallats på grund av rattfylleri dras körkortet in med en spärrtid. Vanligtvis är spärrtiden på ett år. Vad som gäller för just dig kan jag inte svara på, det beror på vad som står i Transportstyrelsens beslut. Myndigheten kan besluta om en längre spärrtid ifall det finns ett diagnoserat missbruk hos föraren, se 5 kap. 6 § KkL.

Har du en spärrtid som är längre än ett år måste du dels vara tillräckligt nykter för att kunna beviljas ett körkortstillstånd och dels köra upp samt bli godkänt på kunskapsprovet på nytt för att beviljas ett nytt körkort, se 5 kap. 14 § första stycket KkL.

Hur som helst var det åtta år sedan ditt körkort drogs in så spärrtiden är inget hinder för dig att beviljas ett nytt körkort efter ansökan. Problemet ligger i att du också måste kvalificera dig för ett körkortstillstånd. För att Transportstyrelsen ska kunna bedöma om du är en lämplig förare krävs du lämnar blodprover eller genomgår en läkarundersökning. Om du vägrar ställa upp på blodprov eller om dina prover alltid visar positivt för någon drog eller alkohol kan det vara så att du inte anses lämplig att köra bil. I sådana fall kan du tvingas leva ditt liv utan körkort. Om du däremot lämnar rena prover, och det inte finns andra omständigheter kring dig som gör dig till en olämplig bilförare, ser jag inga hinder för dig att åter igen ta körkort.

Var spärrtiden för dig satt på längre än ett år krävs, som sagt, även att du genomför ett körprov och kunskapstest med godkända resultat för att få ett nytt körkort. Vad som gäller för just dig ska stå i det beslut Transportstyrelsen fattat gällande återkallelsen av ditt körkort. Har du inte fått beslutet, eller har du inte kvar dokumentet, bör du kontakta Transportstyrelsen för att få veta under vilka villkor du har möjlighet att åter igen få köra bil.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare