FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/04/2019

Måste jag betala hemma innan jag fyllt 18?

Hej jag är 17 år och min pappa vill att jag ska börja betala hyra. Jag tjänar ungefär 3000kr i månaden på mitt jobb. Är det upp till varje familj att bestämma om man ska betala hyra eller finns det någon lag på att man måste vara 18 innan man betalar hemma? Eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till lawline!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av reglerna i föräldrabalken(FB) .

Enligt 7 kap. 1 § FB så ska föräldrarna svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med föräldrarnas ekonomiska förmåga. Underhållsskyldigen brukar fullföljas genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder och så vidare. Eftersom du fortfarande är ett barn i lagens mening, alltså under 18 år så ska dina föräldrar stå för hyran och han kan inte kräva dig på pengar till hyran.

Denna underhållsskyldighet upphör när du fyller 18 år enligt andra stycket, dock så skulle den kunna förlängas tills du är 21, om du fortfarande går i skolan, dock inte universitet.

Så för att svara på din fråga, så kan din pappa inte kräva dig på hyra förrän du fyllt 18 år, och kanske inte ens då.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare