Måste ett syskon godkänna testamente?

Mellan sambo finns testament att de ärver varandra. Måste syskon godkänna testament efter en av sambo avliden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att ett testamente ska vara giltigt ställs ett antal krav upp i ärvdabalken, bland annat att det ska vara skriftligt, undertecknas av två vittnen samt att testatorn varit behörig (10 kap. 1 § och 13 kap. 1 § ärvdabalken).

Lagen anger dock inget krav på att syskon till testator måste godkänna testamente, tvärtom får inte ens testatorns syskon vara vittne till testamente (10 kap. 4 § andra stycket ärvdabalken).

Som svar på din fråga måste syskon således inte godkänna testamente när en av samborna avlider.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar, annars kan du alltid höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare